Bioteka održala radionice o klimi u Dubrovniku
Nakon dugog i sunčanog putovanja (i prije sunčanog povratka u Zagreb), tmuran i kišan vikend u Dubrovniku proveli smo u ugodnom društvu školaraca. U sklopu projekta „Klima li se klima?“ učenici su, u malim timovima, izradili tri 3D modela koji su im pomogli u razumijevanju klimatskih promjena i uzročno-posljedičnih veza utjecaja čovjeka i njegovih aktivnosti na okoliš. Izrađene modele učenici su ostavili u školama kako bi na njima mogli ponoviti ili učiti koncepte koji se obrađuju nastavnim kurikulumom, a svakako će koristiti i budućim generacijama. Koncepti, odnosno teme, koje su učenici obradili 3D modelima su:
- globalno zatopljenje
- efekt staklenika
- kisele kiše
- kruženje vode u prirodi
- obnovljivi izvori energije
- utjecaj odlaganja otpada na okoliš.
U izradi 3D modela pomogla je naša kutija s naizgled neiscrpnim materijalima – čekićima, čavlima, drvenim daskama i daščicama, ljepilima za papir i drvo, plastelinom, stiroporom, temperama, bojicama, flomasterima i mnogim drugima materijalima koji su, kada su se marljivi učenici bacili na posao, ubrzano počeli nestajati. Srećom, bilo je i više no dovoljno materijala za sve! Osim 3D modela, učenici su izradili i plakate kojima su kolege upoznali sa svojim modelima i njihovom interpretacijom istih.
Modeli koje su učenici izradili su „vrt u boci“, „utjecaj odlaganja otpada na okoliš“ te „efekt staklenika i globalno zatopljenje“.
Model „vrt u boci“ iziskivao je posebnu pažnju, jer su učenici, sa samostalno izrađenim alatom, kroz usko grlo u bocu stavili i izravnali razne slojeve supstrata (kamenčiće, ugljen, pijesak i zemlju), a zatim i biljke. Takav model, jednom zaliven, predstavlja kruženje vode u prirodi, jer se, kada je boca začepljena, biljke više ne trebaju zalijevati!
U modelu „efekt staklenika i globalno zagrijavanje“ učenici su, pomoću boca, vode, šumećih tableta, termometra, plastelina i izvora topline (halogene žarulje) demonstrirali kako staklenički plinovi (među kojima je najznačajniji ugljikov dioksid) utječu na globalno zatopljenje. No, neki plinovi, osim efekta staklenika, sudjeluju i u nastajanju kiselih kiša, tako da ovaj model zorno prikazuje štetne učinke našeg prometa i industrija.
Pomoću modela „utjecaj odlaganja otpada na okoliš“ učenici su prikazali može li se otopina zemlje i/ili prehrambenih boja profiltrirati prolaskom kroz boce sa slojevima koji su predstavljali slojeve tla i odlagališta. Kap po kap i otkrili smo kako je posebno opasno kemijsko onečišćenje (kojeg predstavljaju prehrambene boje), a koje će se procijediti kroz sve slojeve zemlje i dospjeti u podzemne vode, kojima se, u krajnjoj liniji, opskrbljuju brojni gradovi.
Ne sumnjamo kako smo, zajedno sa učenicima, kvalitetno ispunili kišni vikend, ali i otvorili neka važna okolišna pitanja. Edukacija o budućnosti našeg planeta važna je za svakog čovjeka koji je neodvojivi dio naše planete, a posebno za mlade generacije koje će se suočiti s brojnim okolišnim izazovima u svojoj budućnosti. Ovaj projekt doprinio je i doprinijet će njihovom razumijevanju budućih scenarija u daljnjem razvitku naše planete te ih potaknuti da razmišljaju o posljedicama vlastitog ponašanja na prirodu i okoliš, ali isto tako i da počnu razmišljati i iznositi svoje prijedloge i rješenja kako bi utjecaj cjelokupnog čovječanstva na naš planet bio u skladu s održivim razvojem.
Projekt je sufinanciran sredstvima Grada Dubrovnika.