Darovita djeca završila 4. razred Biotekine škole!
Iz tjedna u tjedan kroz ovu neobičnu godinu došli smo do završetka projekta “PANDA 4 – projektna nastava za darovitu djecu”, u kojem je ove godine sudjelovalo 36 učenika i učenica iz tri partnerske zagrebačke škole; osnovne škole Ive Andrića, Kralja Tomislava i Stjepana Bencekovića. Uz njih, u projektu je sudjelovalo 35 znanstvenika-volontera i njihovih suradnika s Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta, Veterinarskog fakulteta, Agronomskog fakulteta, Zoološkog vrta grada Zagreba, a posebno nam je drago da nam se pridružila i umirovljena prof. kemije iz Prirodoslovne škole Vladimira Preloga te vrijedni Biotekini volonteri!
Projekt PANDA 4 započeli smo upoznavanjem „novih“ i „starih“ polaznika PANDA-e koji su osmislili kriterije odabira znanstvenih projekata koje žele provesti, a koje su im ponudili mentori. Nakon dugih rasprava, dilema i dogovora teme su izabrane te smo započeli s radom!
Mentori s Veterinarskog fakulteta pripremili su raznolike i šarolike istraživačke teme kroz koje su polaznici/ce istraživali enzime, nutrijente, proučavali životinjske preparate, razvoj sisavaca u maternici, a dobili su i jedinstvenu priliku upoznati rad veterinarske ambulante. Na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu polaznici/ce projekta PANDA 4 proizveli su vlastiti jogurt! Istraživali su svijet mikroorganizama, kemijski analizirali sir, jogurt, pivo, vino, uzgojili, obojali i mikroskopirali bakterije iz mlijeka pa čak i napravili zaštitnu opnu za probiotike, kako bi mogli neoštećeni proći kroz „kiseli“ želudac – kao što vidite, zaista su puno naučili!
Što znače i kako se provode senzorski testovi, kako točno istražiti koja sorta jabuka ima najviše vitamina C i šećera i poklapaju li se ti rezultati s onim senzornim, grupa polaznika saznala je na Agronomskom fakultetu te radionicama u Bioteki. Na fakultetu su polaznici/ce još istraživali i uzgajali korovne vrste, upoznavali karakteristike kukaca te saznali kako pčele mogu pomoći u razminiranju. U Zoološkom vrtu grada Zagreba istraživalo se obogaćivanje životnog prostora životinja, tzv. „enrichment“ te važnoj ulozi zooloških vrtova u zaštiti ugroženih životinja te poput zoologa, timaritelja i nutricionista. U Bioteki smo, pak, hidroponski uzgajali biljke, te uz vodstvo mentorice Mare, proveli smo niz istraživačkih radionica o svjetlosti – promatranje spektra različitih izvora svjetlosti, solima alkalijskih i zemnoalkalijskih metala bojali smo plamen te analizirali uzorke tla koje su djeca donijela iz vrtova, parkova ili kuća.
Kako nas je sve zatekla svjetska pandemija, morali smo se brzo prilagoditi te smo projekt „prebacili“ u „online“ svijet u kojem smo svibanj i lipanj rezervirali za samostalne istraživačke projekte naših PANDA-ša. Neki su se tako bavili robotikom te slaganjem i osmišljavanjem vlastitog robota koji će pomoći čovječanstvu u rješavanju problema današnjice, a neki su bilježili koliko otpada proizvodi njihovo kućanstvo te kako neki otpad mogu ponovno upotrijebiti. Jedna se pak grupa bavila klimatskim promjenama, a druga je konstruirala vlastite mostove koji mogu izdržati određenu težinu. Projekti koje su djeca samostalno provela zaslužuju svaku pohvalu!
U sklopu projekta PANDA 4 održana su i dva predavanja znanstvenika pod nazivom „Večer sa znanstvenikom“ u kojima smo saznali ima li života izvan Zemlje te kako se provode znanstvena istraživanja u Botaničkom vrtu. Također, u okviru ovog projekta, u suradnji s našim partnerima, udrugom „Vjetar u leđa“, organizirana su i predavanja za roditelje polaznika/ca, učitelje/ce njihovih škola u kojem su podijeljena znanja o posebno odgojno-obrazovnim potrebama darovite djece. Kako bi o ovoj temi saznala i šira javnost, organizirali smo i okrugli stol te proveli uspješnu medijsku kampanju koju je, među ostalim, popratio i Dnevnik HRT-a te emisija Dobro jutro, Hrvatska.
Na kraju još jednog PANDA projekta, zahvaljujemo djeci, roditeljima, medijima na uspješnoj suradnji tijekom još jedne godine ovog inovativnog i posebnog projekta, a posebno zahvaljujemo svim znanstvenicima i volonterima koje su svoje slobodno vrijeme uložili u entuzijastično i kvalitetno pripremljene edukativne programe za skupinu kojoj je to posebno potrebno; darovitu djecu. Sigurni smo kako je projekt inspirirao djecu da se bave znanošću, a u prilog tome govore brojni komentari i pohvale, kako djece, tako i njihovih roditelja! Hvala im jer prepoznaju naš dugogodišnji trud i rad koji ulažemo u odgoj i obrazovanje naših školaraca.
Pogledajte galeriju projekta:
Panda 4 – projektna nastava za darovitu djecu sufinancirana je sredstvima Ministarstva znanosti i obrazovanja.