Bioteka - udruga za promicanje biologije i srodnih znanosti

PREDSTAVLJAMO VAM PROJEKTE NAŠIH GIRLS OWN STEM DJEVOJAKA!

Nakon zimskog STEM kampa kojeg smo održali krajem siječnja u Zagrebu, a na kojem se 49 djevojaka pobliže upoznalo sa STEM-om kroz niz radionica i dvije panel rasprave, djevojke su osnažene i motivirane krenule u razvoj vlastitih projekata kojima će riješiti jedan okolišni, društveni ili ekonomski problem u svojoj lokalnoj sredini. Uz podršku i savjetovanje Biotekinog tima, profesora i drugih odabranih mentora, djevojke su usavršile svoje projektne obrasce, okupile tim volontera i krenule u provedbu!

Djevojke su provele ukupno 21 projekt. Projekti su zaista zanimljivi s različitim temama koje doprinose razvoju lokalne zajednice i upoznavanju djece, mladih i javnosti sa STEM područjem.  

U nastavku pročitajte što su djevojke svojim projektima postigle!     

STEM, PRIRODA I OKOLIŠ

1. Meteorološka postaja, projekt Ive Kuljak, srednjoškolke iz Konjščine

Cilj projekta:

  • postaviti meteorološku stanica na području Općine Konjščina, s koje će se nakon prikupljanja i obrade meteoroloških podataka isti prikazivati na web stranici Općine

U svom projektu Iva je u suradnji s Općinom Konjščina postavila meteorološku postaju. Podaci koje meteorološka postaja prikuplja prikazivat će se na web-stranici Općine s ciljem poticanja lokalne zajednice na korištenje weba na kojem će, osim podataka o vremenu, pronaći i dodatne korisne informacije za unaprjeđivanje njihovog života. Potencijalni češći posjeti webu otvaraju vrata ka razvikivanju malog, ali prekrasnog mjesta iz kojeg Iva dolazi.

2. Izgradnja skloništa za životinje, projekt Gabrijele Lucić i Dijane Grgić iz Požege

Cilj projekta:

  • povećati broj skloništa za životinje (lutalice i/ili životinje koje su već u udrugama za zbrinjavanje životinja i trebaju sklonište zbog nedostatka prostora)

Gabrijela i Dijana su, uz pomoć volontera, izradile 5 čvrstih kućica za velike pse koje su donirale udruzi “Srce za lutalice.”

3. Kvartovske zujalice, projekt Selme Olomani, Sumejje Redžić i Nere Selimović, srednjoškolki iz Zagreba

Cilj projekta:

  • povezivanje lokalne zajednice i škola kroz zajedničke obrazovne aktivnosti o pčelama i pčelarstvu, izradnja i plasiranje pčelarskih proizvoda kao rezultate učeničkih ideja i rada
  • poticanje sadnje medonosnog bilja i izrada hotela za kukce/pčele u drugim školskim dvorištima i parkovima
  • revitalizacija džamijskog voćnjaka postavljanjem pčelinje zajednice

Selma, Sumejja i Nera su provele edukativne radionice sa zainteresiranom djecom iz OŠ Lovre pl. Matačića, OŠ Borovje i OŠ Otona Ivekovića. Na radionicama su kroz kvizove i interaktivne igre djeca učila o pčelama i njihovoj važnosti. Nakon radionica su provele i praktični dio te su sadili medonosno bilje i postavili dom za pčele. Osim pčela, osvrnuli su se i na važnost ptica u gradskom okolišu te su postavili kućice i hranilice za ptice. Surađivale su s udrugom BINGO pčelarenja, a u realizaciji projekta pomogli su i djelatnici i učenici Islamske gimnazije dr. Ahmeda Smajjlovića. 

4. Reciklaža nije gnjavaža, projekt Nike Cimerman Pavić, srednjoškolke iz Bošnjaka

Cilj projekta:

  • osvijestiti sugrađane, krenuvši od onih najmlađih, o važnosti recikliranja i brige o okolišu kroz niz praktičnih radionica

U suradnji s Dječjim vrtićem Maslačak Županja i OŠ Ivana Kozarca Županja Nika je provela radionice o važnosti recikliranja u predškolskoj grupi i prvom razredu osnovne škole. U suradnji s tvrtkom Grohe djeca su dobila reciklirane vrećice za trgovinu te višekratne boce. Također, u suradnji s Gimnazijom Županja na hodnicima škole postavljene su kante za razvrstavanje otpada.

5. Polinacija (oprašivanje), projekt Ivone Koretić, srednjoškolke iz Lenišća

Cilj projekta:

  • podizanje svijesti djeci, mladima i javnosti o važnosti oprašivanja, pčela i pčelarstva u svakodnevnom životu
  • povećanje pčelinjih zajednica u lokalnoj zajednici

Ivona je uz pomoć volontera i kroz suradnju s pčelarskom udrugom Samobora i Svete Nedjelje educirala širok krug ljudi – od onih najmlađih iz DV Trnoružica, DV Grigor Vitez i DV Izvor, do učenika iz OŠ Samobor i Škole za medicinske sestre Vinogradska. Djeca i mladi saznali su kroz radionice zašto su nam pčele važne u svakodnevnom životu i kako se brinuti o njima. Održala je i edukaciju za već postojeće pčelare o novim trendovima pčelarenja te su svi prisutni razmijenili iskustva što će dodatno doprinijeti njihovom daljnjem radu sa pčelama. Uz to sve, postavila je i registrirala vlastiti pčelinjak u Lenišću o kojem će se brinuti još dugi niz godina!

6. Boca manje za dan više, projekt Matee Šaltić, Dee Duper i Lee Ivone Vrdoljak, srednjoškolki iz Dubrovnika

Cilj projekta:

  • edukacija djece o važnosti recikliranja
  • rješavanje problema prekomjernog bacanja smeća na prostore koji nisu za to određeni organiziranjem akcije čišćenja
  • izrada vlastite prirodne kozmetike

Matea, Lea i Ivona su održale prezentacije o važnosti recikliranja u Osnovnoj školi Marina Getaldića učenicima drugog razreda jer s educiranjem o recikliranju treba krenuti već od malih nogu! Uz prezentaciju učenicima su postavljale i pitanja koja zahtijevaju duboko promišljanje, riješili su kviz i anketu te na kraju, u posljednjoj radionici, izradili prirodne sapune. Zajedno s volonterima provele su i malu akciju čišćenja kako bi zajednici poslale poruku da smeću nije mjesto u prirodi i time ih potaknule na aktivnije uključivanje u ovakve akcije!

7. Igrajmo se sa znanosti – gradimo istraživački centar, projekt Tene Nikodem, srednjoškolke iz Gračaca

Cilj projekta:

  • povećanje kvalitetnih STEM sadržaja za djecu od rane dobi uključivanjem lokalnog dječjeg vrtića i njegovih korisnika u gradnju vlastitog istraživačkog centra kako bi se potaknulo veće zanimanje djece za STEM područje, što je danas, i za budućnost, prijeko potrebno

Na Teninim su radionicama djeca iz DV Baltazar iz Gračaca kroz dvije radionice imala priliku kroz praktičan rad i interaktivne setove učiti o osnovama STEM-a što je vrlo dobar način za poticanje djecu na opažanje pojava i procesa i samostalno zaključivanje već od malih nogu. Jedna je radionica održana i na otvorenom, u parku, za djecu od 5 do 7 godina. Samo neki od dijelova radionica bili su promatranje mikroskopom, sadnja biljaka te raspoznavanje njihovih dijelova kao i provedba različitih pokusa. Ovakve će radionice djeci pomoći u daljnjem razvoju kreativnosti i istraživačkog duha što im svakako može povećati i zanimanje za STEM područja. U vrtiću je u procesu i izgradnja laboratorija boje i svijetlosti.

8. Popularizacija STEM-a, projekt Petre Aušperger, srednjoškolke iz Bjelovara

Cilj projekta:

  • kroz zanimljiv, kreativan i praktičan način približiti učenicima osnovne škole prirodoslovne grupe predmeta – kemiju i biologiju
  • povezivanje znanstvenih tema sa svakodnevnim situacijama i životnim iskustvima učenika

U Petrinom je projektu sudjelovalo 50 učenika viših razreda i učitelji I. osnovne škole Bjelovar. Kroz praktične radionice „Kiselo i lužnato“, „Kemijski vrt“, „Plava boca“ i „Šećerna duga“ popularizirana je znanost među učenicima čime su učenici shvatili da znanost nije “dosadna i teška” što su pokazale i evaluacije nakon radionica: 100% sudionika izjavilo je da su im radionice bile zanimljive, 100% sudionika izjavilo je da su radionice bile primjerene njihovoj dobi, 100% sudionika izjavilo da naučeno mogu primijeniti u svakodnevnom životu i 100% sudionika radionicama je potaknuto na razmišljanje o odabiru STEM područja kao svog budućeg zanimanja.

9. Nek’ i djeca zavole STEM, projekt Franke Kukovec i Eme Mlinarić, srednjoškolki iz Čakovca

Cilj projekta:

  • već od ranih vrtićkih dana djeci pokazati jednostavne i lako izvedive, a istovremeno zanimljive pokuse kako bi ih zabavili, zainteresirali i uveli u različita STEM područja

Fokus radionica bio je svijet boja, a djevojke su uz pomoć volontera radionice provele u DV Prugi i prijatelji u Čakovcu. Djeca su provela različite pokuse nakon kojih su međusobno komentirala opažanja i dolazila do zaključaka tako razvijajući svoje kritičko razmišljanje.

10. Mali vrtek, projekt Maje Peroš, srednjoškolke iz Sv. Križa Začretje

Cilj projekta:

  • kroz praktičan rad potaknuti provođenje više nastave u prirodi
  • proučavanje mikrostaništa životinja i biljaka u školskom vrtu te uvjeta u kojima žive

Maja je uz pomoć volontera stvorila praktičan vrtek na povišenim gredicama za kojeg će se u budućnosti brinuti učenici koji će pohađati izvannastavne aktivnosti zadužene za brigu o vrteku. U projektu je sudjelovala OŠ Sveti Križ Začretje te njezini učenici od 5. do 8. razreda, nastavnici, Učenička zadruga “Začretko” te volonteri. Uz akciju sađenja biljaka i voćaka, Maja je održala i predavanja učenicima petog razreda i nastavnicima OŠ o važnosti brige o okolišu te im je predstavila vrtek i njegovu ulogu, a volonteri su se usavršili u sađenju biljaka i voćki. Učenici će u vrteku tako moći istraživati životinje i biljke koje tamo obitavaju te pratiti i analizirati različite uvjete s obzirom na to da vrtek sadrži i uređaj za mjerenje pH-vrijednosti, vlage i temperature.

11. STEM Wizards, projekt Antonije Lilić, srednjoškolke iz Drniša

Cilj projekta

  • približiti STEM na zabavan i edukativan način djeci iz Drniša koristeći istraživački i “uradi-sam” rad na problemima

Uz potporu volontera, DV Drniš i u suradnji s Župnim uredom, Antonija je tijekom svojih radionica u djeci vrtićke i osnovnoškolske djece probudila želju za istraživanjem, znatiželju i kreativnost koju već intrinzično posjeduju, a pri tome ih je naučila i o različitim STEM područjima. Održala je tako radionice iz astronomije, ekologije, kemije i biologije uz primjenu kritičkog razmišljanja kroz različite rasprave i rješavanje zadanih problema. Izradila je i web-stranicu projekta na kojem je opisala svoj projekt i prikazala njegove rezultate. Web stranica se nalazi ovdje.

12. raSTEMo, projekt Tihane Herceg, Ive Herceg, Lee Vujčić, srednjoškolki iz Vrgorca

Cilj projekta:

  • potaknuti veću zainteresiranost i zanimanje za STEM predmete najmlađih članova svoje zajednice – vrtićaraca, ali i njihovih odgojitelja/ica
  • nabava opreme za programiranje, edukacija odgojitelja/ica za korištenje i primjenu iste u radu s djecom te neposredan rad s djecom na STEM problemima
  • izjednačavanje rodne nejednakost u STEM području kojeg ćemo prikazati na inkluzivan, opušten i zabavan način kroz teme koje uključuju robotiku, umjetnost, kreativnost, arhitekturu i različite eksperimente

Djevojke su provele edukaciju za odgajateljice u vrtiću tijekom koje su odgajateljicama približile što je to STEM, kako provoditi i organizirati STEM aktivnosti i kako koristiti STEM opremu kako bi je mogle samostalno koristiti i u budućnosti. Osim toga, provele su i dvije radionice za vrtićku djecu s različitom STEM opremom.

13. STEM: mladi za mlade, projekt Andreje Brzice, srednjoškolke iz Zagreba

Cilj projekta:

  • riješiti lokalni problem nedostatka praktičnog STEM obrazovanja. Naime, obrazovni sustav u cijeloj RH općenito je iznimno fokusiran na teorijska znanja iz STEM područja nasuprot praktičnim znanjima. Grad Zagreb konkretno ima problem s ogromnom inflacijom ocjena i velikim brojem superodlikaša, koji najčešće savladavaju gradivo isključivo kako bi dobili odličnu ocjenu
  • kroz razne radionice i aktivnosti iz područja programiranja, astronomije, 3D printanja, mikroplastike, hidrologije, inženjerstva i kemije koje provode brojni volonteri (studenti, učenici, profesori) nastoji se vrtićarcima i učenicima osnovnih škola STEM znanja približiti kroz aktivno sudjelovanje, praktičan rad i terensku nastavu

Andrea je u suradnji s Istraživačkim centrom mladih organizirala STEM radionice/predavanja za različite uzraste djece. Radionice i predavanja vodili su volonteri koje je Andrea okupila kroz poziv za sudjelovanje na njezinom projektu. Održana je tako kemijska radionica “Redox Rampage”, radionica izračuna starosti svemira “AstroPython”, radionica o brzini svjetlosti “Brzina svjetlosti – Pogled u prošlost”,  radionica o osnovama programiranja “Da sam mali dio koda” i predavanje “Permanentni magneti”. U svojoj je osnovnoj školi Ljudevita Gaja Zaprešić održala i radionice povodom dana Škole.

STEM, ZDRAVLJE I BLAGOSTANJE

14. Cibus i bolji život, projekt Lane Solomun, Paule Gorete, Marijete Ćevid, Anđele Matić i Anatee Čavale, srednjoškolki iz Drniša

Cilj projekta:

  • doprinijeti većoj osviještenosti o kulturi prehrane i važnosti konzumacije zdrave prehrane te doprijeti direktno do mladih na području grada Drniša održavanjem različitih aktivnosti te edukacijom predškolske djece s interaktivno ilustrativno-edukativnim sadržajima koji će autorice projekta same izraditi i prezentirati vrtićarcima

Djevojke su o svom projektu i važnosti osvještavanja sumještana o zdravoj prehrani razgovarale s nadležnima iz Grada kao i samim gradonačelnikom. Održale su predavanje kod dječje doktorice Emalije Čupić, a razgovarale su i s nadležnima iz ljekarne Drniš. Provele su i anketu o navikama srednjoškolaca u Srednjoj školi Ivana Meštrovića Drniš. Tijekom ljeta su provele radionicu u prostoru za mladež. Teme koje su bile obrađene na radionicama bile su “Zdravlje za sve, sve za zdravlje” i “Škola i zdravi obrok”. O zdravim navikama pričale su i tijekom edukativne šetnje s članovima iz NK DOŠK Drniš.

15. STEM kozmetika, projekt Lejle Hedžić, srednjoškolke iz Zagreba

Cilj projekta:

  • razvijanje poduzetničkog duha u lokalnoj sredini okupljenoj oko Islamske gimnazije u Zagrebu
  • usvojiti znanja o održivom razvoju te ih uspješno primjenjivati u svakodnevnom životu, kao
  • potaknuti mlade da postanu ambasadori kraja u kojem žive

Lejla je uz pomoć volontera izradila prirodnu kozmetiku – melem za usne i sapune koje je zatim prodavala u Islamskoj gimnaziji dr. Ahmeda Smjalovića. Proizvodeći prirodnu kozmetiku Lejla želi biti primjer zajednici, potičući ih na kupovinu ekoloških proizvoda, proizvoda koji su sigurni za okoliš i zdravlje ljudi i koji nisu testirani na životinjama.

16. MentalCheck, projekt Jurje Mautner i Ignacije Rotim, srednjoškolki iz Požege

Cilj projekta:

  • izrada digitalnog upitnika kojim bi se ubrzala i proširila provedba probira mentalnog rizika srednjoškolaca za upotrebu stručnjacima mentalnog zdravlja u osnovnim i srednjim školama te Zavodu za javno zdravstvo Požega
  • popularizirati važnost vlastite skrbi o mentalnom zdravlju učenika kroz sustavne aktivnosti

Jurja i Ignacija su kroz svoj projekt uz pomoć volontera uredile i opremile dnevni boravak za mlade u Katoličkoj gimnaziji Požega kao sigurno mjesto za razgovor, mentalni razvoj, dijeljenje i druženje mladih u ugodnom okruženju kojeg uređuju i održavaju sami. Digitalizirale su postojeći upitnik za probir mentalnog zdravlja te je upitnik testiran i primijenjen u Katoličkoj gimnaziji na 150 učenika škole. Utvrđeno je neusporedivo olakšanje korištenja digitalnog upitnika u odnosu na provedbu tehnikom papir-olovka. Digitalno rješenje predstavljeno je stručnim suradnicima psiholozima i svim zainteresiranima dostavljeno je na slobodnu upotrebu. Provele su i radionicu „Brinem o sebi“ u 8 razrednih odjela za 150 učenika. Pritom su provedene aktivnosti psihoedukacije o problemima mentalnog zdravlja, a učenici su dobili i informacije o mogućnostima tretmana i traženja pomoći. 

17. MP kutija, projekt Anite Ćubele, srednjoškolke iz Jastrebarskog

Cilj projekta:

  • postavljanje kutija u kojima će se nalaziti pribor prve pomoći po gradu Jastrebarsko, kojima bi se mogli poslužiti svi ljudi koji se nađu u nevolji
  • postavljanje senzora unutar kutije kako bi se pratila učestalost korištenja kutija

Anita je postavila ukupno 7 kutija u dvorištu OŠ „Ljubo Babić“ i područnoj školi u Desincu, te u DV Radost. Održala je i 4 radionice za djecu tijekom kojih su djeca učila o prvoj pomoći, a upoznali su se i sa sadržajem ormarića koji su postavljeni u njihovom dvorištu.

STEM I DRUŠTVENA DOBROBIT

18. Pametna zabava na javnom prostoru / Smart entertainment in public space – SEPS, projekt Marije Jukić, Ivane Čuline, Petre Mihaljević, srednjoškolki iz Drniša

Cilj projekta:

  • povezati mlade te potaknuti na aktivna druženja, razmjenu mišljenja, savjetovanje, promicanje volonterstva i širenje pozitivne misli u svakodnevnom životu kroz aktivnosti koje uključuju sport, glazbu i razmjenu kritičkog mišljenja i stavova te savjetovanje o aktualnim temama koje muče mlade, a na koja nemaju dovoljan broj odgovora
  • oživjeti prostor koji u gradu Drnišu godinama stoji neiskorišten, a nalazi se na idealnoj poziciji – u blizini škole, knjižnice i zelenih površina

Djevojke su organizirale druženja u prostoru za mlade kojima su povezale mlade i kojima su ihpoticala na razmjenu mišljenja, boravak na otvorenom, a ne na društvenim mrežama. Druženjima su promicale volonterstvo i širenje pozitivne misli u svakodnevnom životu kroz aktivnosti koje uključuju sport, glazbu i savjetovanje o aktualnim temama koje muče mlade. Okupile su i Franjevačku mladež te su uživali u glazbenoj večeri!

19. Vidikovac „KUK“, projekt Nevene Jelače, srednjoškolke iz Gračaca

Cilj projekta:

  • uključiti što veći broj lokalnih ljudi u projektne zadatke koji uključuju uređenje pješačke i turističke staze i putokaza, istraživanje lokalne bioraznolikosti i prirode te učenje o pozitivnim praksama održivog razvoja (poput recikliranja) na dobrobit svih

Nevena je uz pomoć tima svojih volontera u malom mjestu Srb uredila stazu do vidikovca Kuk čija je svrha privlačenje većeg broja turista što će u konačnici doprinijeti gospodarskom razvoju mjesta. U jednom su danu očistili i uredili stazu do vidikovca kako bi bila dostupna svima. U drugoj fazi projekta postavili su ogradu na vidikovac. Zbog nepristupačne lokacije transportnim vozilima, sav materijal i alat se nosio ručno pola kilometra dugom stazom sve do vrha. Rezultat ove akcije bila je pristupačna, uređena staza i siguran vidikovac s otvorenim, nezaboravnim pogledom prema ličkim planinama. Na odlasku s Kuka sreli su i prve posjetitelje novom vidikovcu i stazi.

20. Bon Move, projekt Brune Golemac, Tare Androić-Petrokov, Vite Grimani, srednjoškolki iz Dubrovnika

Cilj projekta:

  • nabava četiri ljuljačke za korisnike Centra za rehabilitaciju Josipovac što će doprinijeti povezivanju korisnika s prirodom, širenju pozitivnog stava među korisnicima, njihovoj rehabilitaciji, socijalizaciji
  • istaknuti terapeutsku korist ljuljanja
  • potaknuti društvenu svijest o potrebama osoba s invaliditetom
  • upoznavanje javnosti o svijesti srednjoškolaca u vezi osoba s invaliditetom

Djevojke su na početku svog projekta provele istraživanje među učenicima srednjih škola tijekom kojeg su ispitivale učestalost kontakta učenika s osobama s invaliditetom, a rezultate su predstavile na 9th International Paris Congress on Social Sciences & Humanities. Nabavljene su i 4 posebno izrađene ljuljačke koje su postavljene u Centru za rehabilitaciju Josipovac.

Ljuljačke i dojmove korisnica pogledajte u prilogu OVDJE.

21. What’s up Borovo?, projekt Ivane Karan, Selene Dedić i Olge Ivanove, srednjoškolki iz Vukovara

Cilj projekta:

  • istražiti lokalni identitet zajednice Borova naselja te ga uvrstiti u turističku ponudu grada Vukovara, mapirati značajna mjesta, događaje i priče ljudi te ih približiti turistima i domaćem stanovništvu
  • stvoriti fizički i virtualni prostor u kojem će se istražene i prikupljene priče prikazati javnosti
  • organizirati javne i edukativne akcije, događaje i radionice u koje će biti uključena cijela zajednica

Djevojke su započele s istraživanjem lokalnog identiteta Borova te su do sada zabilježile nekoliko priča građana. Te su uspomene stavljene u “Pokretni laboratorij“, koji je zapravo kovčeg u koji će i buduće uspomene građana biti pohranjene. Kovčeg će putovati Borovom, knjižnicama, školama i svim zainteresiranim ustanovama gdje će svi zainteresirani moći pročitati uspomene iz kovčega ili dodati svoje.

______________________________________________________________________________

Projekt provodi udruga Bioteka uz financijsku potporu tvrtke 3M kroz međunarodnu zakladu GlobalGiving, a od prosinca 2022. projektnim donatorima pridružila se i tvrtka MET Croatia Energy.